М ного се говори за започващата в Европа инвазия на китайските електрически автомобили. Тя притеснява местните производители и регулатори до степен, че институциите въведоха тарифи за вноса на коли от Китай.
Също така много се говори за това колко напред са китайските електромобили и как предлагат повече технологии и екстри на по-ниска цена. В комбинация с голямото разнообразие от модели и очакваните значителни подобрения в качеството, всичко това изглежда като рецепта за гарантиран успех на китайските коли и в Европа.
Но така ли ще се случи наистина? Има един голям въпрос, който все още няма отговор. А именно ще си съвпадне ли стилът на китайските коли с вкусовете на европейските клиенти?
Европейците са традиционно с консервативен вкус. Те предпочитат утвърдени марки и дизайн, който е модерен, но не твърде необикновен.
Китайските потребители харесват много по-футуристични автомобили с голямо разнообразие от функции и технологии. Това е стил, който не винаги се харесва на европейците.
Производителите знаят това и засега европейските им модели са предимно с по-традиционен дизайн. Най-дръзките предложения засега не се предлагат в Европа.
Но китайските производители изглежда искат да променят това. Nio например пусна преди дни новия си бранд Firefly, съобщава Car Magazine.
Първата кола носи същото име, като компанията казва, че чрез нея ще даде началото на нова ера малки, умни електромобили от висок клас. Те ще предлагат простор, сигурност, интелигентни технологии, енергийна ефективност и разбира се, по-атрактивен дизайн.
Автомобилът ще започне да се продава първо в Китай през април 2025 г., а през лятото на същата година ще е наличен и в Европа. Компанията иска той да вземе и 5-звезден рейтинг от EuroNCAP.
И по всичко личи, че това ще е модел, който ще започва да „тества“ и да „подготвя“ европейските вкусове. Дизайнът на колата е комбинация от традиционните стилове, но и по-футуристичните щрихи.
Фаровете и стоповете са това, което привлича най-голямо внимание на пръв поглед. Те са идентични – по три кръга на всеки ъгъл на колата. Скромен детайл за начало, но е пътят към постепенното навлизане и на по-дръзките дизайни на европейския пазар.
Ще бъде ли достатъчно за Firefly да привлече клиенти? В Китай колата ще струва около 19 000 евро. Дори и след облагането с тарифите на ЕС, ако на теория приемем, че ще бъде в горната граница, т.е. около 35%, цената ще остане доста ниска и конкурентна, което ще „мотивира“ доста клиенти да обмислят сериозно за такъв автомобил и да започнат да свикват със стила му.